De aller fleste huseiere drømmer om å ha et vaskerom i huset. Et helt rom for klesvask, tørking, bretting og stryking. Vasking av klær er vel egentlig ikke noe av det morsomste vi gjør, men dersom en har god og funksjonell plass kan en vel være enig i at det gjør jobben lettere. Et vaskerom vil gjøre de praktiske oppgavene i huset enklere, det er som et arbeidsrom. Det er lurt å bruke god tid i planleggingsfasen, da du sannsynligvis ikke vil pusse opp vaskerommet mer en kanskje 1 gang i løpet av livet eller 2. Å pusse opp et baderom er en stor investering for folk flest og derfor er det lurt at dere planlegger nøye hvordan dere skal gå frem. Vi anbefaler at dere tenker litt fremover, for eksempel hvor mange er det i husstanden om noen år, eller om 15 år? Skal dere pusse opp for å bo eller for å selge?

Hva med oppbevaring, skal du ha kjøleskap i tillegg til vask og tørk?

Et vaskerom er derfor en nyttig investering i boligen, og kan gjøre hverdagen mye enklere.

Når du har planer om å pusse opp et vaskerom er det i planleggingsfasen viktig at du avdekker hva slags behov du har, og så klart hvor mye plass du har. Vi tenker at et vaskerom bør være funksjonelt som mulig, og derfor er god planlegging, plantegning i forkant ganske så viktig. Faktorer som gjør rommet funksjonelt og innbydende, er god gulvplass, riktig arbeidshøyde, rikelig med plass til oppbevaring, god belysning og varmekabler.

Det er selvfølgelig vanlig å ha en vaskemaskin og kanskje en tørketrommel på vaskerommet, men det er flere ting som det kan være lurt å flytte til vaskerommet. En utslagsvask med god plass til en vaskebøtte eller et skikkelig skapsystem for sortering av klesvask kan også være fint å ha på vaskerommet. Hyller for langtidslagring kan også være lurt, eller kanskje til og med et ekstra kjøle- eller fryseskap? Et moderne vaskerom er et flerfunksjonelt arbeidsrom, kan fungere som en kombinasjon av inngang, garderobe, grovkjøkken.

Tekniske krav på vaskerom

Et vaskerom er et våtrom, og må følge de samme tekniske kravene som på et baderom, men det finnes noen forskjeller på et baderom og et vaskerom. Selv om begge to er et våtrom, er det ikke alltid krav om membran på vegger som ved et baderom. Ofte er det vanlig å velge dusj kabinett i et vaskerom hvis man også skal ha dusj. Det er krav om membran og vanlig å legge fliser på gulvet, mens mange velger gipsplater med våtromsmaling på vegger. Det er det mange grunner til. For det første er det kanskje ikke så lønnsomt med fliser på vegger som skal skjules/dekkes med mange skap og hyller. Det er også lettere å montere skap på vegger på gipsplater enn det er på fliser. Hvis du planlegger godt forveien, vil du ha et godt vaskerom i mange år. Sluk i gulvet som ved baderom er også anbefalt.

Det kan ta en stund å bygge eller renovere et vaskerom. Du må regne med at det kan ta alt fra omtrent tre uker til åtte uker, avhengig av hvor mye som må gjøres.

Overfladiske endringer og enkle forbedringer tar kortere tid, men om du må ha nye rør, nytt inventar eller nye overflater vil prosjektet ta lengre tid.

Prisen for å pusse opp et vaskerom varierer basert på hva du ønsker at ditt baderom skal inneholde.

Kvaliteten på materialer, innredninger

Materialvalg kan utgjøre en stor kostnadsforskjell og påvirkes i stor grad av de som pusser opp. Her kan man selv være med på å bestemme hvilken kvalitet og finish man ønsker på fronter på skap, skuffer, benkeplate, utslagsvask og armatur, fliser, gulv. Pris på vaskemaskin/tørketrommel.

Utvalget og mulighetene er uendelige

Størrelsen på vaskerommet vil også påvirke kostnader for pris. På et generelt grunnlag for renoveringsprosjekter vil pris per kvadratmeter være lavere for et stort rom, enn for et mindre rom. Kostnadene per kvadratmeter blir også noe lavere for et stort oppussingsprosjekt hvor dere pusser opp flere rom samtidig, enn for et mindre prosjekt hvor dere bare pusser opp kjøkkenet. Mange skap og hyller, store arbeidsflater driver kostnadene oppover. Kostnader kan også påvirkes av hvor mye dere evner å gjøre selv, og hva dere har kunnskap om å gjøre selv. Har du kompetanse og tid, kan dere definere hvilke oppgaver dere ønsker å gjøre, og hvilke oppgaver dere ønsker å overlate til profesjonelle håndverkere.

Dere kan selv:

  • Rive og strippe et eksisterende vaskerom.
  • Kjøpe inn innredninger, skuffer og skap, bordplater, vask og armatur, bakplate eller fliser, hvitevarer og gulv. Det finnes flere tegne programmer som kan gi dere god hjelp på veien for riktige mål, men husk i Baderom Pluss AS har vi egen interiørdesigner inkludert i tilbudet som hjelper dere med dette uten ekstra kostnad.
  • Legge gulv.
  • Montere av innredninger.
  • Sparkle og male overflater.
  • Rydde, vaske og kjøre bort avfall.

Oppgaver som dere bør la sertifiserte håndverkere utføre:

  • Elektrisitet og varme (inkludert å montere stikkontakt, lys og elektriske koblinger).
  • Vann og kloakk (flytting og/eller montering).
  • Rør og sluk (flytting og/eller montering).

Flytte vaskerom og endre plantegninger, flytte rør og avløp vil også ha en betydning for prisen på prosjektet. Oppussing av et rom blir også høyere dersom endringer i boligens bærende konstruksjoner er nødvendig. Avretting av gulv og vegger og utskiftning av vinduer og dører vil føre til høyere kostnader.

Du kan få Prisdetaljer for oppussing av ditt vaskerom i vår budsjett kalkulator

Når vi priser renovering av et vaskerom er det inkludert arbeid som utføres av alle håndverkere fra alle fag (rørlegger, elektriker, tømrer, interiørdesigner, takstmann) Alle materialer som håndverkerne bruker for å pusse opp. Innkjøp og transport av innredning, hvitevarer og andre produkter med hjelp av vår interiørdesigner. Containerutleie og bortkjøring av avfall.

Det som har en innvirkning på pris på prosjektet er valg av materialer for Hvitevarer: Kjøl- og fryseskap, vaskemaskin, tørketrommel. Innredning : benkeplate, vask og armatur. Det kan også være skjulte fukt- og råteskader som avdekkes etter riving , og det kan føre til ekstra kostnader for utbedring.

Vi finner løsninger sammen, dersom det er ønskelig med flytting av vaskerom fra et rom til et annet rom, eller endre plassering av vask, avløp, endring av romløsning, endring av boligens bærende konstruksjoner avtaler vi dette i planleggingsfasen og alle detaljene vil komme frem i et tilbud uten skjulte kostnader.

Start med å planlegge renoveringen

Vår interiørarkitekt vil bistå kunder med å utarbeidet skisse av ditt prosjekt i 2D/3D, gi veiledning for valg av design, interiør/møbler, tekstur og farge valg, samt plasseringer.
I tillegg vil de hjelpe kunder ut mot butikker for bestilling av de valgte produktene. Derfor vil deres hoved arbeid være å detaljere planen for prosjektene før oppstart av arbeidet.
Planleggingsfasen tar ofte en del tid. Det går gjerne flere uker fra du bestemmer deg for å pusse opp eller bygge nytt vaskerom til prosjektet faktisk er i gang. Som byggherre skal du ta mange valg, og det er i planleggingsfasen du legger det viktigste grunnlaget for et vellykket prosjekt. Vår interiørarkitekt tegner og lager planløsningsforslag for deg i planleggingsfasen.

Tenk på badets bruksområde og planløsning

Vi gir bistand til å tegne opp en god plantegning med vår interiørdesigner. Vi har også laget en artikkel for videre lesing om mulighetene til på leke med tegneprogrammer,les her.
En god plantegning og godt forarbeid vil også gjøre det enklere for entreprenører å gi deg et konkret pristilbud. Gjennom planleggingsarbeidet må du vurdere om du skal bytte ut alt, eller beholde deler fra et eksisterende vaskerom.

Oppussing av vaskerom fra start til slutt

Vaskerom som ønskes å totalrenoveres, rives ned til stenderverk for så å gjenoppbygges. Vaskerommet består gjerne av vask, eller utslagsvask, stikk til vaskerom/tørk, plassering for hvitevarer, en god benkeplate, god skapplass. Alt avhenger selvfølgelig av plass og størrelse på vaskerommet så her må vi finne noen smarte løsninger som kan passe for hver enkelt.

Riving og bortkjøring av avfall

De aller fleste som pusser opp skal først fjerne et allerede eksisterende materialer.
Før vi begynner med riving , vil rørlegger plugge vann i vasken. Elektriker frakobler strøm ved behov. Alle skap/hyller må fjernes for private eiendeler før riving starter.

Vi demonterer innredninger og diverse inventar. Ved avtale om å beholde inventar må dette komme frem i skriftlig kontrakt og plass for oppbevaring bør avtales på forhånd.

Diverse materialer blir fjernet fra vegg, gulv og tak. Dette kan f.eks være fliser, gipsplater, panel, etc.

Det mest hensiktsmessig er å leie en container som så blir håndtert av et renovasjonsfirma. Vi fjerner avfall som er generert fra renoveringen i henhold til tilbudet. Dersom det oppstår bestilling av merarbeid, kan denne posten endres i takt med økt behov for avfallshåndtering. Vi bruker iSekk eller leier en Container, alt utifra behov i prosjekteringsfasen. Fjerning av farlig avfall er ikke inkludert i denne posten. Det er egen forskrift for håndtering av slikt avfall.

Tildekking og Rydding

Vi dokumenterer med bilder av områder som vil berøres av renoveringen. Vi avklarer tidligere slitasjeskader og lignende før tildekking. Vi dekker 1. laget på gulvet med dekkfilt som teipes i skjøter med Tesa maskeringstape, som vil betydelig redusere skade i underliggende gulv. 2. laget vil bli dekket med tildekningspapp egnet for gulv med Tesa maskeringstejp.

Tildekningspappen kan skiftes ut underveis i renoveringen etter behov. Vi bruker støvbeskytter for tildekking av dører av Polyetenplast. Denne beskytter mot støv og lukt ved sliping, pussing, maling og annen innendørs oppussing. Monteres med vanlig maskeringstape og er inklusiv kraftig glidelås. Disse tiltakene er for at vi skal klare å redusere skader, støvspredning, og begrense det til områder som renoveres. Noe støv må man allikevel påregne ved gjennomgang mellom rom. Det kan bli nødvendig fra kundens side med noe mer vedlikehold (støvsuging, vasking) utenfor tildekningsrom. Vårt ansvarsområde er i tildekkings rommet.

Tømrerarbeid

Det første arbeidet som gjøres etter riving og fjerning av avfall, er å bygge opp en ny konstruksjon. Vi starter med å rette tak/himling, for klargjøring for elektriker og muligens rørlegger (eks: spotter etc.)

Elektrikerarbeid

Når tømreren er ferdig med klargjøringen vil elektrikerens arbeid begynne. Elektrikeren trekker da alle kabler for taklys, vegglys, detalj belysning, varmekabler og stikkontakter. Fagområdene vil som regel ha et tett samarbeid, og elektrikerarbeidet vil ofte avhenge av at grunnarbeidet fra andre fagområder også er gjort.

Rørleggerarbeid

Både rørlegger, elektriker og tømrer samarbeider og kommer inn i prosjektet etterhvert som hvert fagfelt behøves. Rørleggere etablerer koblinger rør før vegger lukkes aller først. Plassering skjer i henhold til tegninger.

Avslutningsvis vil alt av inventar og fastmonteringer gjøres. Tilkoblinger til vannforsyninger gjøres av rørlegger. Dersom alt er kjøpt inn og står klart er dette en jobb som tar forholdsvis kort tid. Montering av servant batterier, vannlås, kobling av avløp. Rørlegger tilkobler til kaldtvanns slange. Kaldtvanns Slangen kobles til kaldtvannskran, som vanligvis er merket med blått. Denne tilkoblingen forsyner vaskemaskinen med vann.

Sluttvask

Når alt er klart gjenstår kun utvask på våtrommet for å begrense forurensningsmengden til inneluft og sikre god inne luftkvalitet. Vi tilbyr derfor utvask iht Byggteknisk forskrift (TEK-17) § 13-16 i våtrommet. En slik utvask innebærer derfor fjerning av all beskyttelse på gulv: papp på gulv, teiprester. Rengjøring av gulv. Rengjøring av tak, vegger, dører, innvendige glassflater og øvrige horisontale flater. Rengjøring av vinduskarm, vegger. Fjerne flekker og merker. Støv tørk av speil og interiør i våtrommet. Finvask av oppdraget for å fjerne byggestøv fra flater og innredning. Vi bruker bare utstyr og rengjøringsmidler som er miljøvennlige og tilpasset de ulike underlagene som skal rengjøres.

Få utført sluttbefaring

Før man anser prosjektet som fullført, må man gjennomføre en sluttbefaring. Denne utføres av en takstmann i Baderom Pluss AS. Takstmannens oppgave er å undersøke at alt arbeid er forskriftsmessig utført, og at det ikke foreligger noen feil eller mangler. Slik kan man få utbedret eventuelle feil, og unngå at disse forårsaker alvorlige skader. Dersom det skulle oppstå lekkasjeskader i ettertid vil disse være svært dyre å rette opp. Dette kan man også forebygge ved å velge kvalitetssikrede håndverkere som har alle nødvendige godkjenninger.

Sørg for å motta all nødvendig dokumentasjon

Når prosjektet står ferdig må man sørge for å få tilsendt alle dokumenter som angår prosjektet. Dette innebærer skriftlig informasjon om alle materialer som har blitt brukt og alt arbeid som har blitt utført. Man skal også få alle relevante kvitteringer og garantibevis. All denne dokumentasjonen skal inngå i en såkalt forvaltning, drifts- og vedlikeholdsinstruks (FDV-instruks), som entreprenøren plikter å levere.

Det er flere grunner til at man skal ha denne dokumentasjonen tilgjengelig. Når en takstmann skal vurdere verdien av boligen, vil det å ha mye å si at man kan fremlegge detaljert beskrivelse av alt som befinner seg under og bak vegger og gulv. Også når det gjelder forsikring krav, vil fremvisning av gyldig dokumentasjon være viktig. Det forenkler også fremtidig vedlikehold av badet forenkles når man kan informere nye håndverkere om arbeidet som har blitt utført tidligere. Husk i tillegg å få samsvarserklæring fra elektriker.